Penentuan tajuk entri

A. Konsep kepengarangan
Pengarang adalah orang atau badan yang bertanggung jawab terhadap isi intelektual atau isi artistic suatu karya.
Perngarang dapat dikategorikan sebagai pengarang perorangan maupun pengarang badan korporasi.
Yang termasuk dalam pengarang perorangan antara lain: penulis buku fiksi, nonfiksi, illustrator, penyadur, penulis syair, seniman, pemotret, penggubah lagu, penyusun bibliografi, penyusun bung arampai.
Yang termasuk dalam badan korporasi adalah : perkumpulan, lembaga, perusahaan dagang, badan social, pemerintahan dan konferensi.

B. Menentukan tajuk entri utama dan tambahan
Tajuk entri utama adalah pengarang yang bertanggung jawab terhadap isi intelektual atau artistic suatu karya.
Pengarang yang dapat dijadikan entri utama adalah
1. Pengarang tunggal dimana karya tersebut dikarang oleh satu orang
2. Pengarang ganda karya yang dibuat oleh lebih dari satu orang pengarang. Akan tetapi pengarang yang dapat dijadikan tajuk entri utama bila karya tersebut dibuat oleh 2 atau 3 pengarang. Sedangkan karya yang dibuat lebih dari 3 pengarang maka entri utama jatuh pada judul

Tajuk entri tambahan adalah tajuk entri yang merupakan tambahan pada tajuk entri utama dalam suatu katalog. Ketentuan yang perlu diperhatikan dalam menentukan tajuk entri tambahan sebagai berikut:
1. Nama orang yang dijadikan tajuk entri tambahan apabila nama tersebut berperan sebagai pengarang lain terbatas pada 3 pengarang. Jika karya tersebut ada 4 atau lebih maka tajuk dibuat untuk yang disebut pertama.
2. Nama badan korporasi dijadikan tajuk entri utama jika nama badan korporasi tersebut menonjol.
3. Judul sebenarnya selalu dijadikan tajuk entri tambahan, selama judul tersebut tidak dijadikan entri utama

Demikianlah pemaparan materi pertemuan 3, mudah-mudahan dapat dipahami. Apabila kurang paham silakan untuk membaca materi pokok Pengolahan Bahan Pustaka pada modul 3. Dan Saudara juga dapat berdiskusi apabila benar-benar belum paham tentang pengolahan bahan pustaka

Leave a comment